söndag 27 januari 2013

Nya kuddar

Jag vet att jag inte skulle göra fler kuddfodral, men de är ju så roliga att göra och det är dessutom ett enkelt sätt att förnya lite hemma.
Först några sydda... Tygerna har jag köpt på Stoff och Stil och på IKEA, och mönstret till den runda kudden är också från Stoff och Stil.
(Fodralen ska strykas, men har inte hunnit det)




Och så till sist ett stickat fodral. Garnet har jag köpt på Loppisen i Grisslehamn för några år sedan, och baksidan är ett tyg från Stoff och Stil.
Världens enklaste att sticka men blir väldigt fin måste jag säga.
För att göra den lägger man upp 8 gånger antal rutor plus 2 maskor, där de 2 maskorna är kantmaskor som alltid stickas räta (i detta fall, med 9 rutor blir det 8x9+2=74 maskor) och stickar sedan stickar man ett rutmönster med räta och aviga maskor. Varje ruta är ca 10 varv.
Nu håller jag på med en turkosgrön :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar